FONDOVI ZEKATA KOD 'SAMOZVANIH TUMAČA'
I FONDOVI ZEKATA IZ-a
Po 'samozvanim tumačima' zekat se dijeli, bez obzira ko ga ubirao, u fondove koji su spomenuti u suri Et-Tevba, 60 ajet.
Kaže Uzvišeni: "Zekat pripada samo nevoljnicima (fukari) i siromasima (miskinima), i onima koji ga sakupljaju, i onima čija srca treba pridobiti, i za otkup iz ropstva i zaduženima i na Allahovom putu, i putniku. Farz od Allaha. Allah sve zna i mudar je."
Po islamskim pravnicima i učenjacima, skraćeno tumačenje ovih fondova je sljedeće:
FUKARA (nevoljnici)
To su oni koji nemaju imetka niti izvora zarade (po džumhuru učenjaka).
Oni koji imaju imetak ali ispod nisaba
(po hanefiijskom mezhebu).
MISKINI (siromasi)
To su oni koji imaju imetak ili izvor zarade međutim to im nije dovoljno za njihove potrebe (po džumhuru učenjaka).
Oni koji nemaju ništa od imetka pa zbog toga prose/traže (po hanefiijskom mezhebu).
SAKUPLJAČI ZEKATA
To su oni koji rade na prikupljanju zekata, svejedno ispred države, institucije ili udruženja. Njima se daje od zekata dnevnica ili nadoknada za taj posao.
ČIJA SRCA TREBA PRIDOBITI
U ovu skupinu ulaze muslimani slabog imana i kjafiri čijeg se zla bojimo ili čijem se dobru nadamo. Oko validnosti ovog fonda nakon smrti Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ima razilaženje među mezhebima. Po hanefijama i malikijama ovaj fond je ukinut kada ga je Omer, radijallahu anhu, ukinuo a na tome bili složni ashabi jer se islam proširio i postao moćan.
ZA OTKUP IZ ROPSTVA
Ovaj fond danas ne postoji jer nema robova.
ZADUŽENI
To su oni koji imaju dug a ispunjavaju dva šarta
1. Isteklo vrijeme vraćanja duga
2. Nije u stanju vratiti dug
NA ALLAHOVOM PUTU
U ovaj fond ulaze sljedeće kategorije:
-Borci koji nemaju platu u vojsci (bez razilaženja)
-Troškovi rata (po malikijama)
-Za obavljanje hadža islama (po 4 mezheba)
-Oni koji traže šerijatsko znanje (po skupini učenjaka)
-Za davu (po većini komisija za fetve i fikhskih kolegija)
PUTNIK
Onaj ko je na putovanju, daleko od mjesta življenja a nema imetka da se vrati u svoje mjesto (bez razilaženja).
Ovo je pojašnjenje fondova zekata i šta se pod njima misli, koje možemo naći u fikhskim i tefsirskim knjigama.
A po IZ-u fondovi zekata su sljedeći:
VJERSKO-PROSJETNE AKTIVNOSTI
(Mreža mladih. Savjetovališta za brak i porodicu. Podrška hifsu Kur’ana Časnog. Mektebi i mektebska nastava. Naučni skupovi, seminari, savjetovanja, radionice. Takmičenja učenika i studenata na svim poljima obrazovanja. Organizacije vjerskog života u kazneno-popravnim ustanovama. Podrška edukaciji osoba sa posebnim potrebama. Izrada nastavnih planova i udžbenika na svim nivoima obrazovanja. Podrška projektima na prevenciji nasilja i ekstremizma. Saradnja sa NVO. Mala medresa.)
PODRŠKA ORGANIZACIJI VJERSKOG ŽIVOTA NA NIVOU MUFTIJSTVA I DIJASPORALNIH ZAJEDNICA
Projekti u saradnji sa koordinatorima za brak i porodicu, za mlade, za društvenu brigu, za nevladin sektor.
NAUČNO- ISTRAŽIVAČKE USTANOVE
Gazi Husrev begova biblioteka. Instituti. Wesatijja. Podrška naučno istraživačkim projektima.
POMOĆ SOCIJALNO-UGROŽENIM
KATEGORIJAMA STANOVNIŠTVA
Pomoć povratnicima i povratničkim džematima. Podrška organizacijama koje se bave zdravstvenim, socijalnim i humanitarnim radom. Podrška migrantima. Pomoć socijalno ugroženim kategorijama u društvu. Podjela paketa prehrambenih proizvoda. Obilasci i briga o starim, iznemoglim i bolesnim. Pomoć u kriznim situacijama, poplave, požari, zemljotresi..
ODGOJNO OBRAZOVNE USTANOVE
Obdaništa. Mektebi. Medrese. Fakulteti. Studentski centri IZ. Dodjela stipendija i materijalna podrška u procesu obrazovanja. Podrška učesnicima i pobjednicima na takmičenjima u BiH i u svijetu.
PROMOCIJA ISLAMSKIH VRIJEDNOSTI KROZ MEDIJE
Radio BIR. Printani mediji-Preporod, Takvim, Glasnik. Novi Muallim. WEB stranice. Video produkcija.
Ono što bode u oči i što je nevjerovatna stvar da od 38 kategorija koje su naveli nema skoro ni jednog fonda a da je od fondova i kategorija spomenutih u kur’anskom ajetu i govoru uleme. Postavlja se pitanje, po kojim ajetima i hadisima su ovi fondovi uvedeni u raspodjelu zekata?
Spomenuti fondovi IZ-a za raspodjelu zekata nemaju osnova ne samo u Kur’anu, sunnetu i govoru uleme nego ni u Tevratu, Indžilu, Zeburu,
niti suhufima Ibrahima alejhisselam.
Rekao je Ebu Bekr, radijallahu anhu: "Koja će me nebesa pokrivati i koja zemlja nositi ako kažem o Allahovoj knjizi ono što ne znam."
Ako neka vjerska institucija (vlast, ministarstvo, mešihat, udruženje i slično) sakuplja zekat i sadekatul-fitr, ona nema pravo da ga dijeli po svom nahođenju osim u strogo određenje fondove i kategorije propisane Kur’anom i sunnetom.
A kamoli da ta sredstva uzima za svoje potrebe i još tvrdi da je samo njima ispravno dati zekat i da oni snose posljedicu odgovornosti kome se dijeli. Fetva i tvrdnja da je jedino ispravno mjesto za izdvajanje zekata i sadekatul fitra fond bejtul-mala IZ-a nije vrijedna ozbiljnog šerijatskog komentara zbog njene ništavnosti.
U letku koji se dijeli i ovog ramazana o zekatu, bejtul-malu i fondovima navedena je fetva posvećena zekatu. Na kraju te fetve stoji sljedeće: "Zanimljivo je da ti ‘samozvani tumači’ imaju veće povjerenje u idžtihad neukih pojedinaca, u smislu načina raspodjele zekjata, od nadležnih organa islamske zajednice".
Ovaj skromni tekst je objašnjenje zašto imaju i zašto bi trebali imati veće povjerenje u ‘samozvane tumače’- zato što svoje tumačenje zasnivaju na Kur’anu, sunnetu, govoru priznate uleme i imama ummeta a ne po svom nahođenju i za svoje potrebe.
Na kraju ne preostaje ništa osim da dovimo za njih dovom Ise, alejhi selam: “Bože moj, oprosti im, ne znaju šta rade”.
Ve billahi tevfik.