U pravilu, konstrukcija mora biti projektovana tako da izdrzi opterecenja do granice kolapsa uzimajuci u obzir najjaci moguci potres na lokalnom terenu gdje se grade. Za pocetk, dovoljno je pogledat katalog potresa npr. u 20. stoljecu.
Tursku je pogodio strasan zemljotres bas te 1999., te jos par onih preko 6.5, a moj post se odnosio na manjak kvalitetnog planiranja, nedostatak pripreme te fuseraj gradnju. Ovoliki broj zrtava mogao se itekako sprijecit, a ne ono na foru ma sta radit kad udari 7.8.
Kvalitetna gradjevina itekako utice na sigurnost stanovnistva cak i pri potresima ove jacine, to je sva sustina.
Utice milion razloga, ima i do starosti tih gradjevina, odrzavanja, besplanske gradnje, pripreme, terena itd. Poenta je imas potpuno iste zgrade, ista gradnja, isti izvodjac, jedna se srusila, a druga do nje nije. Ne mozes reci samo je do gradjevina jer nema smisla.
Re: Chat - bez ratnih i političkih tema
Postano: 07 feb 2023, 20:46
Postao/la Asteriks
Pri gradnji na aktivnom podrucju, ide procjena rizika u slucaju potresa sto obuhvaca informacije o uvjetima terena, izlozenosti fonda gradjevina te ranjivost izlozenih objekata. Sve ovo se ne radi sa neogranicenim rokom, vec ima provjera nakon odredjenog perioda.
Stos je u tome da, ako se pravi prema jasnom protokolu struke za dati teren, te za najjaci moguci potres na dati lokalitet uz propisani period provjere/odrzavanja, spasit ce mnogo zivota, naravno ne sve.
Da ponovim, propisno gradjevinarstvo je jedan od najbitnijih faktora u zastiti i smanjenju seizmickog rizika.
Besplanska gradnja, neodrzavanja i svako odstupanje spadaju pod rubriku nepostivanja pravila zbog kojih se u slucaju ovakve katastrofe povecava broj zrtava, a jasno da je nazalost upravo ovo u Turskoj posrijedi.
Pri gradnji na aktivnom podrucju, ide procjena rizika u slucaju potresa sto obuhvaca informacije o uvjetima terena, izlozenosti fonda gradjevina te ranjivost izlozenih objekata. Sve ovo se ne radi sa neogranicenim rokom, vec ima provjera nakon odredjenog perioda.
Stos je u tome da, ako se pravi prema jasnom protokolu struke za dati teren, te za najjaci moguci potres na dati lokalitet uz propisani period provjere/odrzavanja, spasit ce mnogo zivota, naravno ne sve.
Da ponovim, propisno gradjevinarstvo je jedan od najbitnijih faktora u zastiti i smanjenju seizmickog rizika.
Besplanska gradnja, neodrzavanja i svako odstupanje spadaju pod rubriku nepostivanja pravila zbog kojih se u slucaju ovakve katastrofe povecava broj zrtava.
Slažem se, i opet dođeš do toga da je problem mnogo dublji od građevina, a to jest korupcija, javašluk, fušeraj kao i kod nas. Ali nakon ovog zemljotresa će morati promijeniti stvari, ubijeđen sam da će se uslovi čitavog procesa izgradnje promijeniti od sada pa nadalje. Jer previše je ljudi poginulo da bi ostalo na istom, i nije više 99-ta godina da takve stvari prolaze. A ove ostale stvari koje se ne mogu kontrolisati to je već nešto drugo.
Strašno. Ne možemo ni zamisliti kakva je to katastrofa, koliko sad u ovom momentu ima ljudi koji su zatrpani a živi su, umiru a ne mogu da umru, gdje na njima je neki blok. Katastrofa.
Re: Chat - bez ratnih i političkih tema
Postano: 07 feb 2023, 22:01
Postao/la FoSte95
Jel realno da vlasti dopuštaju fuš gradnju a znaju da u rizičnom prostoru žive....
Ovo je za doživotnog zatvora, a ocu ovoga momka slobodno mogu poželjeti da ga rak živog pojede
Ne mogu vjerovati da ima naivcina koji misle da bi mi ista bolje prosli od Turaka kad bi se dogodio neki jaci potres. U zemlji gdje je korupcija na apsolutno svakom koraku, gdje se vara gdje se stigne... neka su nam svi bogovi svijeta na pomoci
Pri gradnji na aktivnom podrucju, ide procjena rizika u slucaju potresa sto obuhvaca informacije o uvjetima terena, izlozenosti fonda gradjevina te ranjivost izlozenih objekata. Sve ovo se ne radi sa neogranicenim rokom, vec ima provjera nakon odredjenog perioda.
Stos je u tome da, ako se pravi prema jasnom protokolu struke za dati teren, te za najjaci moguci potres na dati lokalitet uz propisani period provjere/odrzavanja, spasit ce mnogo zivota, naravno ne sve.
Da ponovim, propisno gradjevinarstvo je jedan od najbitnijih faktora u zastiti i smanjenju seizmickog rizika.
Besplanska gradnja, neodrzavanja i svako odstupanje spadaju pod rubriku nepostivanja pravila zbog kojih se u slucaju ovakve katastrofe povecava broj zrtava.
Slažem se, i opet dođeš do toga da je problem mnogo dublji od građevina, a to jest korupcija, javašluk, fušeraj kao i kod nas. Ali nakon ovog zemljotresa će morati promijeniti stvari, ubijeđen sam da će se uslovi čitavog procesa izgradnje promijeniti od sada pa nadalje. Jer previše je ljudi poginulo da bi ostalo na istom, i nije više 99-ta godina da takve stvari prolaze. A ove ostale stvari koje se ne mogu kontrolisati to je već nešto drugo.
pa u Sarajevu u tibri stup je čovjek umro u garazi kad je postavljen pozar jer pozarne stepenice i izlaz pri izgradnji su zavareni i stoje kao ukras , a sprinkleri su bili iskljuceni i van upotrebe jer su ljudi pregradili garazne prostore , u tibri isto tako kotlovnica je ogradjena od ostatka zgrade samo osb plocama i rigipspm izmedju stanova
i zamisli da se tu desi neka veca havarija
Re: Chat - bez ratnih i političkih tema
Postano: 07 feb 2023, 23:26
Postao/la Unknown3
Vezano za gradnju u seizmički aktivnim područjima, pošto se inače time bavim i tema master rada mi je bila iz bliske oblasti ...
Nije tačno da se ne može napraviti zgrada/objekat otporan na 9.0 i slično. Svaki se objekat teoretski može napraviti potpuno otpornim na potres u smislu teških oštećenja i kolapsa konstrukcije, ali se to nikada ne radi jer je ekonomski apsolutno neisplativo (poprečni presjeci konstuktivnih elemenata bi bili ogromni, sa velikim stepenom armiranje i sl.).
Iz tog razloga su se formirale tzv. seizmičke karte koje difinišu na koji nivo potresa se na određenoj lokaciji projektuje objekat. Ta karta izgleda ovako:
Ovime dobijam ubrzanje tla pri potresu čiji je povrati period 95 godina. To znači da su se statistički evidentrali potresi na mikorlokacijama kroz decenije i vijekove praktično. To mi je ulazni podatak koji im daje seizmičku silu koji aplicaram kao opterećenje na objekat. Postoji i karta na povratni period 475 godina.
Ukratko, što se tiče BiH: Objekti u Sarajevu (novogradnja) se otprilke projektuju (a nadam se i izvode), tako da mogu izdržati 6.5-7.0 bez kolapsa konstrukcije, ali sa manjim oštećenjima.
Na karti se vidi npr. da za regiju Banja Luke ide strožiji uslov (zbog onog potresa nekada 60-tih godina prošlog stoljeća). Objekti u Banja Luci bi se vjerovatno trebali praviti tako da se potpuni kolaps konstrukcije ne dešava niti na 8.0
koje njemacko tamno osim kostritzera je na nivou tome , paulaner salvator i franzi dunkel mi nisu legli bas
i dvije velike tocene tome su dosta za jednu noc ako hoces u iole normalnom stanju da se vratis doma
Nisam neki prijatelj takvih sorti piva, pa ti ne bih mogao dati pravi odgovor. Ovako, vidim spomenuo si franzi i salvatora, oni nemaju nikakve veze sa Schwarzbier (tamno ilitiga crno pivo). Jer franzi ti je tamno ječmeno pivo, a salvator ti je Bock pivo, koje je puno jače, nego normalne pive.
Sad pošto ne pijem tu sortu, mogu ti samo preporučiti da tražiš Schwarzbier, ne znam koje sorte su ti dostupne u BiH.
Jel ima još onaj Amber od ožujskog? To mi je nešto najsličnije, mada blaže, što je blizu tome.. .
koje njemacko tamno osim kostritzera je na nivou tome , paulaner salvator i franzi dunkel mi nisu legli bas
i dvije velike tocene tome su dosta za jednu noc ako hoces u iole normalnom stanju da se vratis doma
Nisam neki prijatelj takvih sorti piva, pa ti ne bih mogao dati pravi odgovor. Ovako, vidim spomenuo si franzi i salvatora, oni nemaju nikakve veze sa Schwarzbier (tamno ilitiga crno pivo). Jer franzi ti je tamno ječmeno pivo, a salvator ti je Bock pivo, koje je puno jače, nego normalne pive.
Sad pošto ne pijem tu sortu, mogu ti samo preporučiti da tražiš Schwarzbier, ne znam koje sorte su ti dostupne u BiH.
Jel ima još onaj Amber od ožujskog? To mi je nešto najsličnije, mada blaže, što je blizu tome.. .
Ma samo Tomislav , popijem 2 komada od pola litre na prazan stomak i otkirijem svoju tamnu stranu bukvalno
Vezano za gradnju u seizmički aktivnim područjima, pošto se inače time bavim i tema master rada mi je bila iz bliske oblasti ...
Nije tačno da se ne može napraviti zgrada/objekat otporan na 9.0 i slično. Svaki se objekat teoretski može napraviti potpuno otpornim na potres u smislu teških oštećenja i kolapsa konstrukcije, ali se to nikada ne radi jer je ekonomski apsolutno neisplativo (poprečni presjeci konstuktivnih elemenata bi bili ogromni, sa velikim stepenom armiranje i sl.).
Iz tog razloga su se formirale tzv. seizmičke karte koje difinišu na koji nivo potresa se na određenoj lokaciji projektuje objekat. Ta karta izgleda ovako:
Ovime dobijam ubrzanje tla pri potresu čiji je povrati period 95 godina. To znači da su se statistički evidentrali potresi na mikorlokacijama kroz decenije i vijekove praktično. To mi je ulazni podatak koji im daje seizmičku silu koji aplicaram kao opterećenje na objekat. Postoji i karta na povratni period 475 godina.
Ukratko, što se tiče BiH: Objekti u Sarajevu (novogradnja) se otprilke projektuju (a nadam se i izvode), tako da mogu izdržati 6.5-7.0 bez kolapsa konstrukcije, ali sa manjim oštećenjima.
Na karti se vidi npr. da za regiju Banja Luke ide strožiji uslov (zbog onog potresa nekada 60-tih godina prošlog stoljeća). Objekti u Banja Luci bi se vjerovatno trebali praviti tako da se potpuni kolaps konstrukcije ne dešava niti na 8.0
Jako zanimljiva tema. Da li postoji neka komisija ili tijelo koje moze provjeravat konstrukciju? Postoji li neki nacin provjeravanja nakon gradnje? Neke kamere ili senzori? Poznavajuci nase gradjevinske firme i tendere, garantujem da ni minimalno ne ispunjavaju...
Vezano za gradnju u seizmički aktivnim područjima, pošto se inače time bavim i tema master rada mi je bila iz bliske oblasti ...
Nije tačno da se ne može napraviti zgrada/objekat otporan na 9.0 i slično. Svaki se objekat teoretski može napraviti potpuno otpornim na potres u smislu teških oštećenja i kolapsa konstrukcije, ali se to nikada ne radi jer je ekonomski apsolutno neisplativo (poprečni presjeci konstuktivnih elemenata bi bili ogromni, sa velikim stepenom armiranje i sl.).
Iz tog razloga su se formirale tzv. seizmičke karte koje difinišu na koji nivo potresa se na određenoj lokaciji projektuje objekat. Ta karta izgleda ovako:
Ovime dobijam ubrzanje tla pri potresu čiji je povrati period 95 godina. To znači da su se statistički evidentrali potresi na mikorlokacijama kroz decenije i vijekove praktično. To mi je ulazni podatak koji im daje seizmičku silu koji aplicaram kao opterećenje na objekat. Postoji i karta na povratni period 475 godina.
Ukratko, što se tiče BiH: Objekti u Sarajevu (novogradnja) se otprilke projektuju (a nadam se i izvode), tako da mogu izdržati 6.5-7.0 bez kolapsa konstrukcije, ali sa manjim oštećenjima.
Na karti se vidi npr. da za regiju Banja Luke ide strožiji uslov (zbog onog potresa nekada 60-tih godina prošlog stoljeća). Objekti u Banja Luci bi se vjerovatno trebali praviti tako da se potpuni kolaps konstrukcije ne dešava niti na 8.0
Jako zanimljiva tema. Da li postoji neka komisija ili tijelo koje moze provjeravat konstrukciju? Postoji li neki nacin provjeravanja nakon gradnje? Neke kamere ili senzori? Poznavajuci nase gradjevinske firme i tendere, garantujem da ni minimalno ne ispunjavaju...
Ne postoji kod nas.
Postoje Instituti za materijale i konstrukcije koji uglavnom funkcionisu po onoj "general poslije bitke". To nije krivica tih Instituta za konstrukcije, vec onih koji ih finansiraju. Jer se ne ulaze dovoljno u nauku.
Generalno, postoje u gradjevinarstvu tzv. metode bez razaranja za provjeru stanja materijala, gdje se vrstom ultrazvuka moze provjeriti stanje nekog visekomponentalnog materijala (betonski stub ili zid npr.). Na osnovu promjene otpora prodiranju zraka kroz tijelo elementa, formira se predstava izgleda i stanja unutrasnjosti.
Moje iskustvo kaze da stanje kod nas u pogledu statike i sigurnosti objekata novogradnje nije lose. Za stare objekte ne znam.
Bez obzira sto omalovazavamo sve domace, ipak je gradjevinska praksa u BiH u tom najvaznijem segmentu gradnje (a to je statika/dinamika) na korektnom nivou.
Pricam uglavnom o stanju Sarajevu, mada sam u 80% gradova u BiH do sada radio barem nesto. Nisam stekao mnogo losih iskustava u pogledu konstrukcija.
Vecina Projektanata, Izvodjaca i Nadzornih organa ne zeli da se igra s tim i ne ulazi se u bilo kakve stednje u tom segmentu.
Na drugim stvarima se nastoji stedjeti, a te stvari obicno nisu bitne za statiku objekta (debljina termickih slojeva, vrsta i debljina hidroizolacije, podovi i sl.)
Od 2017. do 2019. sam bio sef gradilista jedne stambene zgrade u Vogosci od 91 stana po sistemu "kljuc u ruke". Mogu da garantujem da je sve po pitanju konstrukcije odradjeno prema projektnoj dokumentaciji i niko od ucesnika gradnje nije niti pokusao bilo kakve malverzacije na tom planu.
Sarajevo Tower sam takodjer ucestvovao ali samo na jednom manjem dijelu radova, ali i tu znam i siguran sam da je sve korektno radjeno.
Dogradnja aerodoroma Sarajevo koja se ubrzo otvara, takodjer sve prema projektu rahmetli Seada Golosa i njegovog tima radjeno, bez ikakvih akrobacija.
Re: Chat - bez ratnih i političkih tema
Postano: 08 feb 2023, 06:38
Postao/la bombaysaphire
Nakon što su se u New Yorku umalo sudarila dva aviona, Delta (koja je polijetala) i American (koji je prelazio preko uzletno-sletne staze), te je tragedija izbjegnuta u zadnjoj sekundi zahvaljujući prisebnosti kontrolora leta, sada se u Austinu desio sličan incident. Naime, u nedjelju u 6:40 ujutro FedEx-ov Boeing 767F je krenuo sa slijetanjem. No, u isto vrijeme Southwestov Boeing 737 je dobio dozvolu za polijetanje iz iste piste (18L). Greška je bila kontrole leta koja je dala oba aviona dozvolu za korištenje iste piste.
Ovaj puta katastrofa je izbjegnuta zahvaljujući prisebnosti FedEx-ova pilota koja je kada je bio na samo 50 metara iznad piste primijetio Sauthwestov avion na uzletno-sletnoj stazi i abortirao slijetanje, te preletio Southwestov avion. Avioni su u jednom momentu bili na samo 30 metara razmaka.
Usprkos FedExovog aviona koji je dolazio iza Southwesta i napravio abort te ga preletio naglo se krenuvši uspinjati, Southwest je paralelno polijetao ne znavši za FedExov avion iznad njega i obavio je polijetanje u potpunosti. Southwestov avion je nesmetano obavio polijetanje i let do Cancuna. Ovo sada već postaje ozbiljno i FAA mora hitno nešto napraviti da se izbjegnu katastrofe na američkim aerodromima.